Звіти про звернення громадян
13 жовтня 2025, 10:06
Про звернення громадян до Верховної Ради України у січні - вересні 2025 року
У січні – вересні
2025 року до Верховної Ради України надійшло 378,265 тис. пропозицій,
заяв і скарг громадян, що на 13,871 тис. звернень менше, ніж у січні –
вересні 2024 року. Зменшення загальної
кількості звернень до парламенту відбулося за рахунок зменшення на 8,114 тис. кількості звернень громадян,
опрацьованих структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України, на 5,836 тис. – народними депутатами України,
на 231 – депутатськими фракціями і групами у
Верховній Раді України.
Загалом комітетами
Верховної Ради України за звітний період опрацьовано 4019 звернень, у тому
числі найбільше:
Комітетом з питань національної безпеки,
оборони та розвідки – 541;
Комітетом з питань прав людини,
деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України, національних
меншин і міжнаціональних відносин – 491;
Комітетом з питань соціальної
політики та захисту прав ветеранів – 446;
Комітетом з питань освіти, науки
та інновацій – 411;
Комітетом з питань
правоохоронної діяльності – 362;
Комітетом з питань правової
політики – 260;
Комітетом з питань фінансів,
податкової та митної політики – 228;
Комітетом з питань організації
державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та
містобудування – 211;
Комітетом з питань економічного
розвитку – 125;
Комітетом з питань гуманітарної
та інформаційної політики – 122;
Комітетом з питань аграрної та
земельної політики – 109 звернень.
Депутатськими фракціями і
групами у Верховній Раді України упродовж січня – вересня 2025 року розглянуто
1102 пропозиції, заяви і скарги громадян, з них:
депутатська фракція політичної
партії "Слуга народу" – 462;
депутатська фракція політичної
партії Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" – 145;
депутатська фракція політичної
партії "Європейська солідарність" – 120;
депутатська фракція політичної
партії "Голос" – 107;
депутатська група
"Довіра" – 81;
депутатська група "Партія
"За майбутнє" – 69;
депутатська група
"Відновлення України" – 62;
депутатська група
"Платформа за життя та мир" – 56 пропозицій, заяв і скарг
громадян.
До керівництва парламенту
звернулися 600 осіб, з них 407 – до Голови Верховної Ради
України Р. Стефанчука.
Народним депутатам України направлено
171,427 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і
скарг громадян, що на 5,836 тис.
звернень менше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Структурними підрозділами
Апарату Верховної Ради України розглянуто 201,717 тис. звернень громадян, з яких 200,131 тис. (99 %) опрацьовано Управлінням з питань звернень
громадян.
Порівняно з січнем – вереснем
2024 року на 2042 (у 1,1 раза)
збільшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України – 33,779
тис., що містять 1,674 249 млн підписів.
У пошті на адресу парламенту у 1,6 раза зменшилися
кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами
електронного зв'язку (з 307,065 тис. (78,3 %
загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України) у січні – вересні
2024 року) до 188,469 тис. (49,8 %) у січні – вересні
2025 року. Також дещо зменшилися
кількість та питома вага звернень, що надійшли до парламенту від органів державної влади, інших органів, установ та
організацій, – з 10417 (2,7 %) у січні – вересні
2024 року до 7737 (2,1 %) у січні – вересні 2025 року. Натомість у 2,5 раза та майже утричі
відповідно збільшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг,
надісланих на адресу Верховної Ради України поштою, – з 67,609 тис. (17,2 %)
у січні – вересні 2024 року до 169,184 тис. (44,7 %) у січні – вересні 2025 року. Також
у 2,4 раза та у 2,5 раза відповідно збільшилися
кількість та питома вага звернень, поданих до
парламенту засобами телефонного зв'язку – з 4,820 тис. (1,2 %) у
січні – вересні 2024 року до 11,575 тис. (3,1 %) у січні – вересні
2025 року). У зв'язку із введенням воєнного
стану в Україні особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України
не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не
надходило.
У
системі "Електронні петиції" на офіційному веб-сайті Верховної Ради
України громадянами ініційовано 272 електронних повідомлення, з них 83 після
перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням
з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 191 – відхилено.
Загалом
упродовж січня – вересня 2025 року в системі "Електронні
петиції" на офіційному веб-сайті
Верховної Ради України зареєструвалися 43,277 тис. громадян.
У звітному періоді одна електронна
"Петиція щодо недопущення прийняття законопроектів № 12429 від 20.01.2025
та № 12430 від 20.01.2025" (автор Володимир Сколоздра) набрала необхідну
кількість голосів на свою підтримку та була направлена Голові Верховної Ради
України для забезпечення її розгляду у порядку, передбаченому главою 36¹
Регламенту Верховної Ради України.
Управління
з питань звернень громадян забезпечило розміщення на офіційному веб-сайті
Верховної Ради України з урахуванням визначеного законом правового режиму
інформації з обмеженим доступом відповідей комітетів Верховної Ради України,
органів державної влади на 90 електронних
звернень, що були ініційовані громадянами як петиції, але у встановлений законом
строк не набрали необхідної кількості голосів на підтримку.
Відповідно до
інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп у Верховній Раді України, до народних
депутатів України дев'ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у
виборчих округах упродовж січня – вересня 2025 року звернулися 97,747 тис. виборців, розглянуто 55,379 тис.
письмових звернень, проведено 7328 особистих прийоми та 7599 зустрічей з
виборцями.
Результати аналізу статистичних
даних у регіональному розрізі свідчать про збільшення порівняно з січнем – вереснем
2024 року кількості звернень з Одеської – 54,325 тис. (+40,092 тис.), Полтавської – 35,809 тис. (+14,496 тис.),
Миколаївської – 18,123 тис. (+11,040 тис.), Волинської – 14,237 тис.
(+9,601 тис.),
Дніпропетровської – 48,822 тис. (+7,549 тис.), Рівненської –
15,473 тис.
(+6,008 тис.) Сумської – 6,698 тис. (+4,122 тис.) областей.
Водночас порівняно з січнем – вереснем 2024 року істотно зменшилася
кількість пропозицій, заяв і скарг із
Львівської – 3,677 тис. (-20,801 тис.), Вінницької
– 11,944 тис. (-16,203 тис.), Харківської
– 18,805 тис. (-10,712 тис.), Запорізької – 8,400 тис. (-9,572 тис.),
Івано-Франківської – 4,206 тис.
(-9,136 тис.), Житомирської – 3,634 тис. (-6,880 тис.), Хмельницької –
4,401 тис. (-6,671 тис.), Чернівецької – 419 (-5,738 тис.),
Кіровоградської – 2,408 тис. (-3,646 тис.), Київської – 20,158 тис. (-3,294 тис.)
областей та з м. Києва – 78,935 тис.
(-11,033 тис.).
Серед авторів звернень, які
зазначили свій соціальний стан, переважали пенсіонери – 71,329 тис., пенсіонери з числа
військовослужбовців – 23,452 тис., підприємці
– 14,786 тис., працівники
бюджетної сфери – 13,353 тис., журналісти
– 8820, військовослужбовці – 7866, робітники – 7634, адвокати – 6610,
здобувачі освіти – 6505, волонтери – 5146, особи, що позбавлені волі, та особи,
воля яких обмежена, – 4336, служителі релігійних організацій – 3485, безробітні –
3122, державні службовці – 389, селяни – 74.
З числа осіб пільгових категорій
50,996 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I –
III груп, 23,291 тис. – від учасників бойових дій, 20,169 тис. –
від учасників війни, 19,819 тис. – від осіб з інвалідністю внаслідок
війни, 15,853 тис. – від ветеранів військової служби, 13,631 тис. –
від учасників АТО/ООС, 11,976 тис. – від переселенців або внутрішньо
переміщених осіб, 11,386 тис. – від осіб з інвалідністю з дитинства,
10,874 тис. – від учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській
АЕС, 4716 – від ветеранів праці, 4171 – від дітей війни, 1868 – від
багатодітних сімей, 1858 – від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи, 999 – від членів сімей загиблих, 950 – від одиноких матерів.
Упродовж січня – вересня 2025 року у зверненнях громадян до
Верховної Ради України порушено 637,615 тис. питань, що на 37,929 тис. більше,
ніж у січні – вересні 2024 року.
За рахунок надходження до
парламенту масових звернень з пропозиціями до законопроектів на правоохоронну
тематику у пошті Верховної Ради України найактуальнішими виявилися питання забезпечення
дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод
громадян, запобігання дискримінації – 174,301 тис. (27,3 % загальної
кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України),
що у 1,3 раза (+37,634 тис.) більше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Переважно порушувалися питання про внесення змін до
законодавства – 57,764 тис. (33,1 % загальної
кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної
Ради України), кількість яких порівняно з січнем – вереснем 2024 року зросла у 3,6
раза (+41,498 тис.).
Зокрема, дописувачі висловлювали
підтримку таких законопроектів:
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення
відповідальності за порушення законодавства у сфері лобіювання (реєстр. №
13340);
проект Закону України про
внесення зміни до пункту 2 Закону України "Про внесення змін до Кодексу
України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності
за порушення законодавства у сфері лобіювання" (реєстр. № 13340-1);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про лобіювання" щодо уточнення
окремих положень (реєстр. № 13339);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про лобіювання" щодо уточнення
окремих положень (реєстр. №13339-1);
проект Закону України про
внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей
досудового розслідування кримінальних правопорушень, пов'язаних із зникненням
осіб безвісти за особливих обставин в умовах воєнного стану (реєстр. № 12414);
проект Закону України про
внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України
"Про прокуратуру" щодо усунення перешкод для сторін кримінального
провадження у доступі до правосуддя (реєстр. № 12367) та альтернативних йому
законопроектів (реєстр. №№ 12367-1, 12367-2, 12367-3);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо
посилення адміністративної відповідальності за систематичні порушення правил
дорожнього руху (реєстр. № 12172);
проект Закону України про
внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення його окремих
положень про кримінальні правопорушення проти громадського порядку та
моральності (реєстр. № 12191);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших
законодавчих актів щодо деяких аспектів підвищення безпеки учасників дорожнього
руху (реєстр. № 10441);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо
запобігання та протидії насильству стосовно дітей (реєстр. № 9400);
проект
Закону України про інститут реєстрованих партнерств (реєстр. № 9103);
проект
Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо
визнання депортованими громадян України, які у 1944-1951 роках були примусово
переселені з території Польської Народної Республіки (реєстр. № 2038).
Надходили звернення щодо
недоцільності ухвалення таких законопроектів:
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення,
Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та
інших законів України щодо відповідальності за правопорушення, пов'язані з
перетинанням державного кордону України (реєстр. № 13673);
проект Закону України про
внесення змін до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України щодо
визначення критеріїв визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень
протиправними для забезпечення права громадян на судовий захист (реєстр. №
13662);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та
Кримінального кодексу України щодо боротьби з проявами дискримінації (реєстр. №
13597);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення і
Кримінального кодексу України щодо відповідальності за військові
адміністративні та військові кримінальні правопорушення (реєстр. № 13452);
проект Закону України про
внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального
кодексу України щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу
(реєстр. № 13423);
проект Закону України про
внесення зміни до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення
відповідальності за погрозу або насильство щодо військовослужбовця та образу
його честі і гідності (реєстр. № 13384-1);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо
удосконалення механізмів притягнення осіб до адміністративної відповідальності
за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону,
мобілізаційну підготовку та мобілізацію (реєстр. № 12093);
проект Закону України про внесення
змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу
України щодо підвищення ефективності укладення угод про визнання винуватості
(реєстр. № 11340);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону
України "Про боротьбу з тероризмом" щодо вдосконалення заходів,
спрямованих на запобігання тероризму (реєстр. № 11030);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про Національну гвардію України"
щодо вдосконалення правових засад застосування заходів примусу
військовослужбовцями Національної гвардії України (реєстр. № 10311);
проект Закону України про захист
персональних даних (реєстр. № 8153);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань
ідентифікації та верифікації громадян України, іноземців та осіб без
громадянства (реєстр. № 8151);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та
Кримінального кодексу України щодо боротьби з проявами дискримінації (реєстр. №
5488).
Дописувачі обговорювали та вносили пропозиції до таких законопроектів:
проект Закону України про
внесення змін до Цивільного кодексу України у зв'язку
із оновленням (рекодифікацією) положень книги другої (реєстр. № 14057);
проект Закону України про
внесення змін до Цивільного кодексу України у зв'язку
із оновленням (рекодифікацією) положень книги першої (реєстр. № 14056);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про Національну поліцію" щодо
підвищення ефективності службової діяльності поліції (реєстр. № 13716);
проект
Закону України про внесення змін до Цивільного Кодексу України та деяких
законодавчих актів України щодо порядку визнання військовослужбовців безвісно
відсутніми під час дії воєнного стану (реєстр. № 13689);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо
посилення відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки та паркування
на місцях для осіб з інвалідністю (реєстр. № 13576);
проект Закону України "Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення
відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки та паркування на місцях
для осіб з інвалідністю" (реєстр. № 13576-1);
проект
Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо користування
перевагами, що надаються водіям з інвалідністю (реєстр. № 13575);
проект Закону України "Про
внесення змін до деяких законів України щодо користування перевагами, що
надаються водіям з інвалідністю" (реєстр. № 13575-1);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо
запровадження пропорційності відповідальності за перевищення встановлених
обмежень швидкості руху транспортних засобів (реєстр. № 13314);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо
запровадження пропорційності відповідальності за перевищення встановлених
обмежень швидкості руху транспортних засобів (реєстр. № 13314-1);
проект Закону України про
внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України
щодо відповідальності за скоєння кримінальних правопорушень, пов'язаних із
самовільним залишенням в умовах воєнного стану військової частини або місця
служби (реєстр. № 13260);
проект Закону України про
Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (реєстр. № 13181);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та
деяких законів України щодо удосконалення декларацій доброчесності суддів та
родинних зв'язків судді (реєстр. № 13165-2);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без
громадянства" щодо скасування візових вимог для іноземців та осіб без громадянства,
які є гуманітарними працівниками та волонтерами, на період дії воєнного стану
(реєстр. № 13071);
проект Закону України про
внесення зміни до статті 38 Закону України "Про нотаріат" щодо
надання пільг за вчинення окремих нотаріальних дій за кордоном (реєстр. №
13063);
проект Закону України про
внесення змін до частини другої статті 46 Цивільного кодексу України щодо
визначення строків оголошення судом померлою фізичної особи, яка пропала
безвісти у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом (реєстр. № 12451);
проект Закону України про
внесення змін до статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення
щодо посилення відповідальності за порушення прав осіб з інвалідністю (реєстр.
№ 12444);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення інституційної
спроможності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та
управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та
вдосконалення механізмів управління активами (реєстр. № 12374-д);
проект
Закону України про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу
України щодо удосконалення гарантій захисту суб'єктів господарювання під час
здійснення кримінального провадження (реєстр. № 12439);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо
зміни найменування місцевих загальних судів (реєстр. № 12351);
проект Закону України про
внесення змін до Цивільного кодексу України щодо вдосконалення правового
регулювання діяльності товариств з одним учасником (реєстр. № 12337);
проект Закону України про
внесення зміни до статті 201-2 Кримінального кодексу України щодо удосконалення
відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги державними та
комунальними підприємствами (реєстр. № 12250);
проект
Закону України про внесення змін до розділу "Прикінцеві та перехідні
положення" Цивільного кодексу України щодо особливостей кредитування та
фінансового лізингу у період дії воєнного стану (реєстр. № 12148);
проект Закону України про
внесення змін до статті 111 Кримінально-виконавчого кодексу України у зв'язку з
Рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2023 року № 11-р(II)/2023
(реєстр. № 12127);
проект Закону України про
внесення змін до Цивільного кодексу України щодо посилення захисту прав
добросовісного набувача (реєстр. № 12089);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на
набуття та збереження громадянства України (реєстр. № 11469);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення,
Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо
забезпечення поваги до суду та оперативності розгляду кримінального провадження
судом (реєстр. № 11387);
проект Кодексу про
адміністративні проступки (реєстр. № 11386);
проект Закону України про
внесення змін до статті 91 Кодексу України про адміністративні правопорушення
щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення правил охорони та
використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду (реєстр. №
11309);
проект Закону України про
внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законодавчих актів
України щодо посилення гарантій захисту прав жінок при визначенні виду і
розміру кримінальної відповідальності (реєстр. № 11230);
проект Закону України про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо
посилення відповідальності за порушення порядку перевезення пасажирів
автомобільним транспортом та протидії нелегальним пасажирським перевезенням
(реєстр. № 11025);
проект Закону України про
внесення змін до статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус
суддів" щодо скасування доплат суддям за перебування на адміністративній
посаді в суді (реєстр. № 9150);
проект Закону України про
Військову поліцію (реєстр. № 6569-д);
проект Закону України про право
на цивільну вогнепальну зброю (реєстр. № 5708).
Від громадян також надходили
пропозиції щодо внесення змін до законів України "Про виконавче
провадження", "Про запобігання корупції", "Про адвокатуру
та адвокатську діяльність", "Про судовий збір", "Про
прокуратуру", "Про безоплатну правничу допомогу", "Про
судову експертизу".
Незважаючи на деяке зменшення кількості та питомої ваги серед питань на
правоохоронну тематику актуальними залишалися скарги на дії працівників
правоохоронних органів – 28,858 тис. (16,6 % загальної кількості
правоохоронних питань) у січні – вересні 2025 року проти 35,152 тис.
(25,7 %) у січні – вересні 2024 року, тяганину із слідством, незаконні методи
ведення слідства – 15,811 тис. (9,1 %)
у січні – вересні 2025 року проти 27,938 тис.
(20,4 %) у січні – вересні 2024 року, звернення щодо виконання судових рішень – 6984 (4,0 %) у січні – вересні 2025 року проти 9138 (6,7 %) у січні –
вересні 2024 року.
Натомість у 1,1 раза збільшилася кількість скарг на дії працівників органів прокуратури (з 13,752 тис. (10,1 %
загальної кількості правоохоронних питань) у січні – вересні 2024 року до
14,841 тис. (8,5 %) у січні – вересні 2025 року), в 1,8 раза – на судові рішення
та вироки (з 3068
(2,2 %) у січні – вересні 2024 року
до 5605 (3,2 %) у січні – вересні 2025 року), у 1,2 раза – повідомлень про порушення законодавства про
звернення громадян (з 5331 (3,9 %) у січні – вересні 2024 року до 6151
(3,5 %) у січні – вересні 2025 року).
У січні
– вересні 2025 року одержано 8246 звернень щодо розшуку осіб, зниклих безвісти
за особливих обставин, обміну військовополонених (4,7 % загальної кількості правоохоронних питань,
порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).
Надходження до парламенту значної кількості масових звернень з
пропозиціями до законопроектів на соціальну тематику та щодо соціального
захисту військовослужбовців та членів їх сімей, учасників та постраждалих
внаслідок АТО/ООС спричинило суттєве збільшення у пошті Верховної Ради України кількості питань соціальної політики та
соціального захисту населення – 108,721 тис. (17,1 % загальної
кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України),
що у 2,8 раза більше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Здебільшого порушувалися питання про внесення змін до
законодавства – 38,307 тис. (35,2 % загальної
кількості питань соціального спрямування, порушених у зверненнях громадян до
Верховної Ради України), кількість яких порівняно з січнем – вереснем 2024 року
зросла у 7,5 раза (+33,189 тис.).
Громадяни висловлювалися
на підтримку ухвалення таких законопроектів:
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтвердження стажу
роботи (страхового стажу) військовослужбовців та інших осіб у разі втрати
документів внаслідок збройної агресії або тимчасової окупації (реєстр. №
13705);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права
військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону,
на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування (реєстр. № 13704);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей правового
статусу та гарантій соціального захисту фахівців з розмінування операторів
протимінної діяльності, безпосередньо задіяних у заходах з розмінування
(реєстр. № 13686);
проект Закону України про внесення змін до
статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист
військовослужбовців та членів їх сімей" щодо уточнення порядку отримання
одноразової грошової допомоги (реєстр.
№ 12106);
проект Закону України про
внесення змін до статті 6 та статті 15 Закону України "Про гуманітарну
допомогу" (реєстр. № 12010);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення
національної системи кваліфікацій відповідно до актуальних потреб ринку праці
та інших питань (реєстр. № 9630);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду
та деяких інших пільг (реєстр. № 5651);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду
та деяких інших пільг (реєстр. № 5651-3);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з
інвалідністю на працю (реєстр. № 5344-д).
Надходили звернення із запереченнями проти ухвалення
проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо
пенсійного забезпечення окремих категорій працівників (службовців) (реєстр. №
12165).
Дописувачі вносили пропозиції до таких законопроектів:
проект Закону України про
основні засади державної ветеранської політики щодо ветеранів/ветеранок, які
брали участь у відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України
(реєстр. № 13696);
проект
Закону України про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо
встановлення ознак наявності трудових відносин (реєстр. № 13507);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про волонтерську діяльність" щодо
обов'язкового державного страхування життя, здоров'я та працездатності
волонтерів (реєстр. № 13515);
проект Закону України про
внесення змін до статті 42 Кодексу законів про працю України щодо переважного
права на залишення на роботі при вивільненні працівників у зв'язку із змінами в
організації виробництва і праці, працівників, у разі якщо другий з подружжя є
мобілізованим (реєстр. № 13208);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щодо надання
додаткових пільг учасникам бойових дій (реєстр. № 13028);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо
пенсійного забезпечення працівників прокуратури (реєстр. № 12278);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих
категорій працівників (службовців) (реєстр. № 12165);
проект Закону України про
безпеку та здоров'я працівників на роботі (реєстр. № 10147).
В
умовах дії воєнного стану надзвичайної актуальності набули питання соціального
захисту військовослужбовців та членів їх сімей, учасників та постраждалих
внаслідок АТО/ООС – 32,754 тис. (30,1 %
загальної кількості питань соціального
спрямування, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у
26,5 раза більше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Також у 2,4 раза
збільшилася кількість звернень щодо державної соціальної політики (з 3214 (8,2 % загальної кількості питань соціального спрямування) у
січні – вересні 2024 року до 7682 (7,1 %)
у січні – вересні 2025 року), у 2,7 раза – скарг на дії та бездіяльності працівників органів соціального захисту населення
та Пенсійного фонду України (з 1769 (4,5 %) у січні – вересні 2024 року до 4709 (4,3 %) у січні – вересні 2025 року),
в 1,2 раза – щодо отримання соціальних
виплат, субсидій (з 3993 (10,1 %)
у січні – вересні 2024 року до 4694 (4,3 %)
у січні – вересні 2025 року), в 1,2 раза – щодо реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю (з
2940 (7,5 %) у січні –
вересні 2024 року до 3473 (3,2 %) у січні – вересні 2025 року).
Залишилася майже незмінною кількість звернень з питань призначення,
перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії – 5265 (4,8 % загальної кількості питань соціального
спрямування) у січні – вересні 2025 року проти 5166 (13,2 %)
у січні – вересні 2024 року.
Натомість у 1,8 раза зменшилася кількість прохань про сприяння у наданні матеріальної допомоги – 5315 (4,9 % загальної кількості питань соціального спрямування) у січні – вересні 2025 року проти 9407 (23,9 %) у січні –
вересні 2024 року, в 2,2 раза – щодо надання
пільг особам, які мають на це право – 1053 (1,0 %) у січні – вересні 2025 року проти 2382 (6,0 %) у січні – вересні 2024 року.
Попри зменшення у 2,9 раза, порівняно з січнем – вереснем
2024 року, не втратили актуальності питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних
відносин – 68,100 тис. (10,7 % загальної кількості питань, порушених
у зверненнях громадян до Верховної Ради України).
Серед
питань на оборонну тематику найчисленнішими залишаються пропозиції до
законодавства – 18,220 тис. (26,8 % загальної кількості питань
обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), хоча
їх кількість порівняно з січнем – вереснем
2024 року скоротилася у 9,1 раза.
Громадяни висловлювалися на підтримку таких
законопроектів:
проект Закону України "Про
Військового омбудсмана" (реєстр. № 13266);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів
України щодо поновлення прав громадян України на звільнення з військової служби
та надання відстрочки під час мобілізації (реєстр. № 12133);
проект Закону України про
внесення змін до статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий
захист військовослужбовців та членів їх сімей" щодо уточнення порядку
отримання одноразової грошової допомоги (реєстр. № 12106);
проект Закону України про
внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та
мобілізацію" щодо забезпечення конституційного права громадян на
альтернативну (невійськову) службу (реєстр. № 11439).
Надходили звернення із запереченнями проти ухвалення
таких законопроектів:
проект Закону України про
внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та
мобілізацію" щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти
(реєстр. № 13193);
проект Закону України про
внесення зміни до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні
положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законів
України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на
соціальний захист" (реєстр. № 12457);
проект Закону України про
внесення змін до статті 8 Закону України "Про критичну
інфраструктуру" щодо мінімізації масштабних негативних наслідків для
держави (реєстр. № 12420);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законів України щодо створення і функціонування Єдиного
державного реєстру військовослужбовців та удосконалення порядку ведення
військового обліку (реєстр. № 12066).
Дописувачі обговорювали та
вносили пропозиції до таких законопроектів:
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в
Україну громадян України" щодо тимчасового обмеження права на виїзд з
України для призовників і військовозобов'язаних на період дії воєнного чи
надзвичайного стану (реєстр. № 13685);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в
Україну громадян України" щодо реалізації права на виїзд з України на період дії воєнного чи надзвичайного стану (реєстр. №
13685-2);
проект Закону України про
внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та
мобілізацію" щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти
(реєстр. № 13634);
проект Закону України про
внесення змін до Закону України "Про військовий обов'язок і військову
службу" щодо проходження військової служби за контрактом особами, які
досягли граничного віку перебування на військовій службі (реєстр. № 13229);
проект Закону України про
внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та
мобілізацію" щодо надання відстрочки від призову на військову службу під
час мобілізації адвокатам (реєстр. № 12348);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань національної
безпеки і оборони щодо зміцнення демократичного цивільного контролю над
Збройними Силами України, удосконалення об'єднаного керівництва силами оборони
держави та планування у сферах національної безпеки і оборони (реєстр. № 4210).
Також громадяни висловлювалися щодо внесення змін
до Закону України "Про внесення зміни до пункту
6 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист
військовослужбовців та членів їх сімей" щодо грошового забезпечення
військовослужбовців, захоплених у полон або як заручники, а також інтернованих
у нейтральних державах або безвісно відсутніх" та до Закону України "Про військовий
обов'язок і військову службу", зокрема, в частині розширення переліку
підстав для звільнення з військової служби.
У 8,8 раза збільшилася кількість питань щодо
міждержавних відносин України (з 1264 (0,6 % загальної кількості
питань обороноздатності,
суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин) у січні – вересні 2024
року до 11075 (16,3 %) у січні – вересні 2025 року), в 6,3 раза – державної політики у сфері національної
безпеки (з 972 (0,5 %) у січні – вересні 2024 року до 6093 (8,9 % у січні – вересні 2025 року), в 2,4 раза – державної політики в
оборонній сфері (з 1196 (0,6 %) у січні – вересні 2024 року до 2930 (4,3 %) у січні – вересні 2025 року). Натомість в 2,7 раза
(з 17,208 тис. (8,7 %) у січні – вересні
2024 року до 6492 (9,5 %)
у січні – вересні 2025 року)
зменшилася кількість звернень з питань Збройних Сил України, їх реформування, переходу до професійної армії.
Непоодинокими
були питання щодо мобілізаційної
підготовки та мобілізації – 9741 (14,3 %), проходження військової служби –
4172 (6,1 %).
Не залишалася
поза увагою громадян і діяльність Верховної Ради України, Президента
України та Кабінету Міністрів України – 53,783 тис. (8,4 % загальної кількості питань, порушених у
зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 1,5 раза більше, ніж у
січні – вересні 2024 року. Більшість з них – 29,770 тис. (55,4 % загальної кількості
питань щодо діяльності
Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України)
– стосувалися питань діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні,
його органів, народних депутатів України, реалізації Верховною Радою України
законодавчої функції, зокрема в умовах воєнного стану.
У 1,8 раза збільшилася кількість
відгуків щодо діяльності Кабінету Міністрів України та його членів (з 6380 (18,1 %) у січні – вересні 2024 року до 11439 (21,3 %) у
січні – вересні 2025 року), в 3,6 раза – щодо суспільно-політичних подій в країні та за кордоном (з 1524
(4,3 %) %) у січні – вересні 2024 року до 5449 (10,1 %) у
січні – вересні 2025 року), в 8,1 раза – щодо діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини
(з 669 (1,9 %) у січні – вересні
2024 року до 5421 (10,1 %) у січні – вересні 2025 року).
Завдяки надходженню численних
звернень з пропозиціями щодо аграрного законодавства у пошті парламенту
збільшилася кількість питань аграрної політики і земельних відносин – 26,792
тис. (4,2 % загальної кількості
питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 3,5
раза (+19,204 тис.) більше, ніж у січні – вересні
2024 року.
Здебільшого порушувалися питання про внесення змін до
законодавства – 24,984 тис. (93,3 % загальної кількості питань аграрного спрямування,
порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), кількість яких
порівняно з січнем – вереснем 2024 року зросла у 7,6 раза (+21,712 тис.).
Громадяни висловлювалися
на підтримку таких законопроектів:
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки
учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та членів сімей
загиблих (безвісно відсутніх, померлих) Захисників і Захисниць України при
веденні особистого селянського чи фермерського господарства та здійсненні
підприємницької діяльності (реєстр. № 13376);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законів України щодо приведення регулювання у сфері
ветеринарної медицини та у сфері благополуччя тварин у відповідність до актів
права Європейського Союзу (реєстр. № 12285-1).
Дописувачі обговорювали та вносили пропозиції до таких
законопроектів:
проект Закону України про
внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення використання
земельних ділянок сільськогосподарського призначення (реєстр. № 13203);
проект Закону України про
стимулювання економічного розвитку галузі рибного господарства (реєстр.
№12384);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законів України щодо приведення регулювання у сфері
ветеринарної медицини та у сфері благополуччя тварин у відповідність до актів
права Європейського Союзу (реєстр. № 12285-д);
проект Закону України про
внесення змін до деяких законів України щодо приведення регулювання у сфері
ветеринарної медицини у відповідність до актів права Європейського Союзу
(реєстр. № 12285);
проект Закону України про захист
вод від забруднення, спричиненого нітратами із сільськогосподарських джерел
(реєстр. № 11486);
проект Закону України про
розвиток галузі бджільництва, охорону, захист та збереження бджіл (реєстр. №
5274-д).
Надходили звернення щодо
недоцільності ухвалення проекту Закону України про внесення змін до деяких
законів України щодо підтримки виробників сільськогосподарської продукції
(реєстр. 13312).
У зверненнях до Верховної Ради
України також порушувалися питання фінансової,
податкової та митної політики – 23,703 тис. (3,7 % загальної
кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), діяльності центральних органів
виконавчої влади – 22,579 тис. (3,5 %),
освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної
власності – 22,295 тис. (3,5 %), охорони здоров'я – 21,768 (3,4 %),
житлової політики – 18,253 тис. (2,9 %),
державного будівництва, адміністративно-територіального устрою – 16,518 тис.
(2,6 %) тощо.
Усі пропозиції, заяви та скарги,
що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону.
Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною
Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України,
надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі
правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.
Управління
з питань звернень громадян
Апарату Верховної
Ради України
У січні – вересні 2025 року до Верховної Ради України надійшло 378,265 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 13,871 тис. звернень менше, ніж у січні – вересні 2024 року. Зменшення загальної кількості звернень до парламенту відбулося за рахунок зменшення на 8,114 тис. кількості звернень громадян, опрацьованих структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України, на 5,836 тис. – народними депутатами України, на 231 – депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України.
Загалом комітетами Верховної Ради України за звітний період опрацьовано 4019 звернень, у тому числі найбільше:
Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки – 541;
Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України, національних меншин і міжнаціональних відносин – 491;
Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів – 446;
Комітетом з питань освіти, науки та інновацій – 411;
Комітетом з питань правоохоронної діяльності – 362;
Комітетом з питань правової політики – 260;
Комітетом з питань фінансів, податкової та митної політики – 228;
Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування – 211;
Комітетом з питань економічного розвитку – 125;
Комітетом з питань гуманітарної та інформаційної політики – 122;
Комітетом з питань аграрної та земельної політики – 109 звернень.
Депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України упродовж січня – вересня 2025 року розглянуто 1102 пропозиції, заяви і скарги громадян, з них:
депутатська фракція політичної партії "Слуга народу" – 462;
депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" – 145;
депутатська фракція політичної партії "Європейська солідарність" – 120;
депутатська фракція політичної партії "Голос" – 107;
депутатська група "Довіра" – 81;
депутатська група "Партія "За майбутнє" – 69;
депутатська група "Відновлення України" – 62;
депутатська група "Платформа за життя та мир" – 56 пропозицій, заяв і скарг громадян.
До керівництва парламенту звернулися 600 осіб, з них 407 – до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.
Народним депутатам України направлено 171,427 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 5,836 тис. звернень менше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 201,717 тис. звернень громадян, з яких 200,131 тис. (99 %) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян.
Порівняно з січнем – вереснем 2024 року на 2042 (у 1,1 раза) збільшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України – 33,779 тис., що містять 1,674 249 млн підписів.
У пошті на адресу парламенту у 1,6 раза зменшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв'язку (з 307,065 тис. (78,3 % загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України) у січні – вересні 2024 року) до 188,469 тис. (49,8 %) у січні – вересні 2025 року. Також дещо зменшилися кількість та питома вага звернень, що надійшли до парламенту від органів державної влади, інших органів, установ та організацій, – з 10417 (2,7 %) у січні – вересні 2024 року до 7737 (2,1 %) у січні – вересні 2025 року. Натомість у 2,5 раза та майже утричі відповідно збільшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих на адресу Верховної Ради України поштою, – з 67,609 тис. (17,2 %) у січні – вересні 2024 року до 169,184 тис. (44,7 %) у січні – вересні 2025 року. Також у 2,4 раза та у 2,5 раза відповідно збільшилися кількість та питома вага звернень, поданих до парламенту засобами телефонного зв'язку – з 4,820 тис. (1,2 %) у січні – вересні 2024 року до 11,575 тис. (3,1 %) у січні – вересні 2025 року). У зв'язку із введенням воєнного стану в Україні особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.
У системі "Електронні петиції" на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 272 електронних повідомлення, з них 83 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 191 – відхилено.
Загалом упродовж січня – вересня 2025 року в системі "Електронні петиції" на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 43,277 тис. громадян.
У звітному періоді одна електронна "Петиція щодо недопущення прийняття законопроектів № 12429 від 20.01.2025 та № 12430 від 20.01.2025" (автор Володимир Сколоздра) набрала необхідну кількість голосів на свою підтримку та була направлена Голові Верховної Ради України для забезпечення її розгляду у порядку, передбаченому главою 36¹ Регламенту Верховної Ради України.
Управління з питань звернень громадян забезпечило розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України з урахуванням визначеного законом правового режиму інформації з обмеженим доступом відповідей комітетів Верховної Ради України, органів державної влади на 90 електронних звернень, що були ініційовані громадянами як петиції, але у встановлений законом строк не набрали необхідної кількості голосів на підтримку.
Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп у Верховній Раді України, до народних депутатів України дев'ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах упродовж січня – вересня 2025 року звернулися 97,747 тис. виборців, розглянуто 55,379 тис. письмових звернень, проведено 7328 особистих прийоми та 7599 зустрічей з виборцями.
Результати аналізу статистичних даних у регіональному розрізі свідчать про збільшення порівняно з січнем – вереснем 2024 року кількості звернень з Одеської – 54,325 тис. (+40,092 тис.), Полтавської – 35,809 тис. (+14,496 тис.), Миколаївської – 18,123 тис. (+11,040 тис.), Волинської – 14,237 тис. (+9,601 тис.), Дніпропетровської – 48,822 тис. (+7,549 тис.), Рівненської – 15,473 тис. (+6,008 тис.) Сумської – 6,698 тис. (+4,122 тис.) областей. Водночас порівняно з січнем – вереснем 2024 року істотно зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із Львівської – 3,677 тис. (-20,801 тис.), Вінницької – 11,944 тис. (-16,203 тис.), Харківської – 18,805 тис. (-10,712 тис.), Запорізької – 8,400 тис. (-9,572 тис.), Івано-Франківської – 4,206 тис. (-9,136 тис.), Житомирської – 3,634 тис. (-6,880 тис.), Хмельницької – 4,401 тис. (-6,671 тис.), Чернівецької – 419 (-5,738 тис.), Кіровоградської – 2,408 тис. (-3,646 тис.), Київської – 20,158 тис. (-3,294 тис.) областей та з м. Києва – 78,935 тис. (-11,033 тис.).
Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали пенсіонери – 71,329 тис., пенсіонери з числа військовослужбовців – 23,452 тис., підприємці – 14,786 тис., працівники бюджетної сфери – 13,353 тис., журналісти – 8820, військовослужбовці – 7866, робітники – 7634, адвокати – 6610, здобувачі освіти – 6505, волонтери – 5146, особи, що позбавлені волі, та особи, воля яких обмежена, – 4336, служителі релігійних організацій – 3485, безробітні – 3122, державні службовці – 389, селяни – 74.
З числа осіб пільгових категорій
50,996 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I –
III груп, 23,291 тис. – від учасників бойових дій, 20,169 тис. –
від учасників війни, 19,819 тис. – від осіб з інвалідністю внаслідок
війни, 15,853 тис. – від ветеранів військової служби, 13,631 тис. –
від учасників АТО/ООС, 11,976 тис. – від переселенців або внутрішньо
переміщених осіб, 11,386 тис. – від осіб з інвалідністю з дитинства,
10,874 тис. – від учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській
АЕС, 4716 – від ветеранів праці, 4171 – від дітей війни, 1868 – від
багатодітних сімей, 1858 – від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи, 999 – від членів сімей загиблих, 950 – від одиноких матерів.
Упродовж січня – вересня 2025 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 637,615 тис. питань, що на 37,929 тис. більше, ніж у січні – вересні 2024 року.
За рахунок надходження до парламенту масових звернень з пропозиціями до законопроектів на правоохоронну тематику у пошті Верховної Ради України найактуальнішими виявилися питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 174,301 тис. (27,3 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 1,3 раза (+37,634 тис.) більше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Переважно порушувалися питання про внесення змін до законодавства – 57,764 тис. (33,1 % загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), кількість яких порівняно з січнем – вереснем 2024 року зросла у 3,6 раза (+41,498 тис.).
Зокрема, дописувачі висловлювали підтримку таких законопроектів:
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення відповідальності за порушення законодавства у сфері лобіювання (реєстр. № 13340);
проект Закону України про внесення зміни до пункту 2 Закону України "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері лобіювання" (реєстр. № 13340-1);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про лобіювання" щодо уточнення окремих положень (реєстр. № 13339);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про лобіювання" щодо уточнення окремих положень (реєстр. №13339-1);
проект Закону України про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей досудового розслідування кримінальних правопорушень, пов'язаних із зникненням осіб безвісти за особливих обставин в умовах воєнного стану (реєстр. № 12414);
проект Закону України про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України "Про прокуратуру" щодо усунення перешкод для сторін кримінального провадження у доступі до правосуддя (реєстр. № 12367) та альтернативних йому законопроектів (реєстр. №№ 12367-1, 12367-2, 12367-3);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за систематичні порушення правил дорожнього руху (реєстр. № 12172);
проект Закону України про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення його окремих положень про кримінальні правопорушення проти громадського порядку та моральності (реєстр. № 12191);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законодавчих актів щодо деяких аспектів підвищення безпеки учасників дорожнього руху (реєстр. № 10441);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запобігання та протидії насильству стосовно дітей (реєстр. № 9400);
проект Закону України про інститут реєстрованих партнерств (реєстр. № 9103);
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визнання депортованими громадян України, які у 1944-1951 роках були примусово переселені з території Польської Народної Республіки (реєстр. № 2038).
Надходили звернення щодо недоцільності ухвалення таких законопроектів:
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законів України щодо відповідальності за правопорушення, пов'язані з перетинанням державного кордону України (реєстр. № 13673);
проект Закону України про внесення змін до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України щодо визначення критеріїв визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправними для забезпечення права громадян на судовий захист (реєстр. № 13662);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо боротьби з проявами дискримінації (реєстр. № 13597);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення і Кримінального кодексу України щодо відповідальності за військові адміністративні та військові кримінальні правопорушення (реєстр. № 13452);
проект Закону України про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу (реєстр. № 13423);
проект Закону України про внесення зміни до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення відповідальності за погрозу або насильство щодо військовослужбовця та образу його честі і гідності (реєстр. № 13384-1);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення механізмів притягнення осіб до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (реєстр. № 12093);
проект Закону України про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо підвищення ефективності укладення угод про визнання винуватості (реєстр. № 11340);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України "Про боротьбу з тероризмом" щодо вдосконалення заходів, спрямованих на запобігання тероризму (реєстр. № 11030);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Національну гвардію України" щодо вдосконалення правових засад застосування заходів примусу військовослужбовцями Національної гвардії України (реєстр. № 10311);
проект Закону України про захист персональних даних (реєстр. № 8153);
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань ідентифікації та верифікації громадян України, іноземців та осіб без громадянства (реєстр. № 8151);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо боротьби з проявами дискримінації (реєстр. № 5488).
Дописувачі обговорювали та вносили пропозиції до таких законопроектів:
проект Закону України про внесення змін до Цивільного кодексу України у зв'язку із оновленням (рекодифікацією) положень книги другої (реєстр. № 14057);
проект Закону України про внесення змін до Цивільного кодексу України у зв'язку із оновленням (рекодифікацією) положень книги першої (реєстр. № 14056);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Національну поліцію" щодо підвищення ефективності службової діяльності поліції (реєстр. № 13716);
проект Закону України про внесення змін до Цивільного Кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо порядку визнання військовослужбовців безвісно відсутніми під час дії воєнного стану (реєстр. № 13689);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки та паркування на місцях для осіб з інвалідністю (реєстр. № 13576);
проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки та паркування на місцях для осіб з інвалідністю" (реєстр. № 13576-1);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо користування перевагами, що надаються водіям з інвалідністю (реєстр. № 13575);
проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо користування перевагами, що надаються водіям з інвалідністю" (реєстр. № 13575-1);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження пропорційності відповідальності за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів (реєстр. № 13314);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження пропорційності відповідальності за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів (реєстр. № 13314-1);
проект Закону України про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо відповідальності за скоєння кримінальних правопорушень, пов'язаних із самовільним залишенням в умовах воєнного стану військової частини або місця служби (реєстр. № 13260);
проект Закону України про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (реєстр. № 13181);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законів України щодо удосконалення декларацій доброчесності суддів та родинних зв'язків судді (реєстр. № 13165-2);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" щодо скасування візових вимог для іноземців та осіб без громадянства, які є гуманітарними працівниками та волонтерами, на період дії воєнного стану (реєстр. № 13071);
проект Закону України про внесення зміни до статті 38 Закону України "Про нотаріат" щодо надання пільг за вчинення окремих нотаріальних дій за кордоном (реєстр. № 13063);
проект Закону України про внесення змін до частини другої статті 46 Цивільного кодексу України щодо визначення строків оголошення судом померлою фізичної особи, яка пропала безвісти у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом (реєстр. № 12451);
проект Закону України про внесення змін до статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення прав осіб з інвалідністю (реєстр. № 12444);
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення інституційної спроможності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та вдосконалення механізмів управління активами (реєстр. № 12374-д);
проект Закону України про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення гарантій захисту суб'єктів господарювання під час здійснення кримінального провадження (реєстр. № 12439);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо зміни найменування місцевих загальних судів (реєстр. № 12351);
проект Закону України про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо вдосконалення правового регулювання діяльності товариств з одним учасником (реєстр. № 12337);
проект Закону України про внесення зміни до статті 201-2 Кримінального кодексу України щодо удосконалення відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги державними та комунальними підприємствами (реєстр. № 12250);
проект Закону України про внесення змін до розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Цивільного кодексу України щодо особливостей кредитування та фінансового лізингу у період дії воєнного стану (реєстр. № 12148);
проект Закону України про внесення змін до статті 111 Кримінально-виконавчого кодексу України у зв'язку з Рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2023 року № 11-р(II)/2023 (реєстр. № 12127);
проект Закону України про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо посилення захисту прав добросовісного набувача (реєстр. № 12089);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України (реєстр. № 11469);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення поваги до суду та оперативності розгляду кримінального провадження судом (реєстр. № 11387);
проект Кодексу про адміністративні проступки (реєстр. № 11386);
проект Закону України про внесення змін до статті 91 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення правил охорони та використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду (реєстр. № 11309);
проект Закону України про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо посилення гарантій захисту прав жінок при визначенні виду і розміру кримінальної відповідальності (реєстр. № 11230);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення порядку перевезення пасажирів автомобільним транспортом та протидії нелегальним пасажирським перевезенням (реєстр. № 11025);
проект Закону України про внесення змін до статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо скасування доплат суддям за перебування на адміністративній посаді в суді (реєстр. № 9150);
проект Закону України про Військову поліцію (реєстр. № 6569-д);
проект Закону України про право на цивільну вогнепальну зброю (реєстр. № 5708).
Від громадян також надходили пропозиції щодо внесення змін до законів України "Про виконавче провадження", "Про запобігання корупції", "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", "Про судовий збір", "Про прокуратуру", "Про безоплатну правничу допомогу", "Про судову експертизу".
Незважаючи на деяке зменшення кількості та питомої ваги серед питань на правоохоронну тематику актуальними залишалися скарги на дії працівників правоохоронних органів – 28,858 тис. (16,6 % загальної кількості правоохоронних питань) у січні – вересні 2025 року проти 35,152 тис. (25,7 %) у січні – вересні 2024 року, тяганину із слідством, незаконні методи ведення слідства – 15,811 тис. (9,1 %) у січні – вересні 2025 року проти 27,938 тис. (20,4 %) у січні – вересні 2024 року, звернення щодо виконання судових рішень – 6984 (4,0 %) у січні – вересні 2025 року проти 9138 (6,7 %) у січні – вересні 2024 року.
Натомість у 1,1 раза збільшилася кількість скарг на дії працівників органів прокуратури (з 13,752 тис. (10,1 % загальної кількості правоохоронних питань) у січні – вересні 2024 року до 14,841 тис. (8,5 %) у січні – вересні 2025 року), в 1,8 раза – на судові рішення та вироки (з 3068 (2,2 %) у січні – вересні 2024 року до 5605 (3,2 %) у січні – вересні 2025 року), у 1,2 раза – повідомлень про порушення законодавства про звернення громадян (з 5331 (3,9 %) у січні – вересні 2024 року до 6151 (3,5 %) у січні – вересні 2025 року).
У січні – вересні 2025 року одержано 8246 звернень щодо розшуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, обміну військовополонених (4,7 % загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).
Надходження до парламенту значної кількості масових звернень з пропозиціями до законопроектів на соціальну тематику та щодо соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС спричинило суттєве збільшення у пошті Верховної Ради України кількості питань соціальної політики та соціального захисту населення – 108,721 тис. (17,1 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 2,8 раза більше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Здебільшого порушувалися питання про внесення змін до законодавства – 38,307 тис. (35,2 % загальної кількості питань соціального спрямування, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), кількість яких порівняно з січнем – вереснем 2024 року зросла у 7,5 раза (+33,189 тис.).
Громадяни висловлювалися на підтримку ухвалення таких законопроектів:
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтвердження стажу роботи (страхового стажу) військовослужбовців та інших осіб у разі втрати документів внаслідок збройної агресії або тимчасової окупації (реєстр. № 13705);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування (реєстр. № 13704);
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей правового статусу та гарантій соціального захисту фахівців з розмінування операторів протимінної діяльності, безпосередньо задіяних у заходах з розмінування (реєстр. № 13686);
проект Закону України про внесення змін до статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" щодо уточнення порядку отримання одноразової грошової допомоги (реєстр. № 12106);
проект Закону України про внесення змін до статті 6 та статті 15 Закону України "Про гуманітарну допомогу" (реєстр. № 12010);
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення національної системи кваліфікацій відповідно до актуальних потреб ринку праці та інших питань (реєстр. № 9630);
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг (реєстр. № 5651);
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг (реєстр. № 5651-3);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю (реєстр. № 5344-д).
Надходили звернення із запереченнями проти ухвалення проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих категорій працівників (службовців) (реєстр. № 12165).
Дописувачі вносили пропозиції до таких законопроектів:
проект Закону України про основні засади державної ветеранської політики щодо ветеранів/ветеранок, які брали участь у відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України (реєстр. № 13696);
проект Закону України про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо встановлення ознак наявності трудових відносин (реєстр. № 13507);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про волонтерську діяльність" щодо обов'язкового державного страхування життя, здоров'я та працездатності волонтерів (реєстр. № 13515);
проект Закону України про внесення змін до статті 42 Кодексу законів про працю України щодо переважного права на залишення на роботі при вивільненні працівників у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, працівників, у разі якщо другий з подружжя є мобілізованим (реєстр. № 13208);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щодо надання додаткових пільг учасникам бойових дій (реєстр. № 13028);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури (реєстр. № 12278);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих категорій працівників (службовців) (реєстр. № 12165);
проект Закону України про безпеку та здоров'я працівників на роботі (реєстр. № 10147).
В умовах дії воєнного стану надзвичайної актуальності набули питання соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС – 32,754 тис. (30,1 % загальної кількості питань соціального спрямування, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 26,5 раза більше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Також у 2,4 раза збільшилася кількість звернень щодо державної соціальної політики (з 3214 (8,2 % загальної кількості питань соціального спрямування) у січні – вересні 2024 року до 7682 (7,1 %) у січні – вересні 2025 року), у 2,7 раза – скарг на дії та бездіяльності працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України (з 1769 (4,5 %) у січні – вересні 2024 року до 4709 (4,3 %) у січні – вересні 2025 року), в 1,2 раза – щодо отримання соціальних виплат, субсидій (з 3993 (10,1 %) у січні – вересні 2024 року до 4694 (4,3 %) у січні – вересні 2025 року), в 1,2 раза – щодо реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю (з 2940 (7,5 %) у січні – вересні 2024 року до 3473 (3,2 %) у січні – вересні 2025 року).
Залишилася майже незмінною кількість звернень з питань призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії – 5265 (4,8 % загальної кількості питань соціального спрямування) у січні – вересні 2025 року проти 5166 (13,2 %) у січні – вересні 2024 року.
Натомість у 1,8 раза зменшилася кількість прохань про сприяння у наданні матеріальної допомоги – 5315 (4,9 % загальної кількості питань соціального спрямування) у січні – вересні 2025 року проти 9407 (23,9 %) у січні – вересні 2024 року, в 2,2 раза – щодо надання пільг особам, які мають на це право – 1053 (1,0 %) у січні – вересні 2025 року проти 2382 (6,0 %) у січні – вересні 2024 року.
Попри зменшення у 2,9 раза, порівняно з січнем – вереснем 2024 року, не втратили актуальності питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 68,100 тис. (10,7 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).
Серед питань на оборонну тематику найчисленнішими залишаються пропозиції до законодавства – 18,220 тис. (26,8 % загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), хоча їх кількість порівняно з січнем – вереснем 2024 року скоротилася у 9,1 раза.
Громадяни висловлювалися на підтримку таких законопроектів:
проект Закону України "Про Військового омбудсмана" (реєстр. № 13266);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо поновлення прав громадян України на звільнення з військової служби та надання відстрочки під час мобілізації (реєстр. № 12133);
проект Закону України про внесення змін до статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" щодо уточнення порядку отримання одноразової грошової допомоги (реєстр. № 12106);
проект Закону України про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо забезпечення конституційного права громадян на альтернативну (невійськову) службу (реєстр. № 11439).
Надходили звернення із запереченнями проти ухвалення таких законопроектів:
проект Закону України про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти (реєстр. № 13193);
проект Закону України про внесення зміни до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист" (реєстр. № 12457);
проект Закону України про внесення змін до статті 8 Закону України "Про критичну інфраструктуру" щодо мінімізації масштабних негативних наслідків для держави (реєстр. № 12420);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо створення і функціонування Єдиного державного реєстру військовослужбовців та удосконалення порядку ведення військового обліку (реєстр. № 12066).
Дописувачі обговорювали та вносили пропозиції до таких законопроектів:
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України" щодо тимчасового обмеження права на виїзд з України для призовників і військовозобов'язаних на період дії воєнного чи надзвичайного стану (реєстр. № 13685);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України" щодо реалізації права на виїзд з України на період дії воєнного чи надзвичайного стану (реєстр. № 13685-2);
проект Закону України про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти (реєстр. № 13634);
проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" щодо проходження військової служби за контрактом особами, які досягли граничного віку перебування на військовій службі (реєстр. № 13229);
проект Закону України про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації адвокатам (реєстр. № 12348);
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань національної безпеки і оборони щодо зміцнення демократичного цивільного контролю над Збройними Силами України, удосконалення об'єднаного керівництва силами оборони держави та планування у сферах національної безпеки і оборони (реєстр. № 4210).
Також громадяни висловлювалися щодо внесення змін до Закону України "Про внесення зміни до пункту 6 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" щодо грошового забезпечення військовослужбовців, захоплених у полон або як заручники, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх" та до Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу", зокрема, в частині розширення переліку підстав для звільнення з військової служби.
У 8,8 раза збільшилася кількість питань щодо міждержавних відносин України (з 1264 (0,6 % загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин) у січні – вересні 2024 року до 11075 (16,3 %) у січні – вересні 2025 року), в 6,3 раза – державної політики у сфері національної безпеки (з 972 (0,5 %) у січні – вересні 2024 року до 6093 (8,9 % у січні – вересні 2025 року), в 2,4 раза – державної політики в оборонній сфері (з 1196 (0,6 %) у січні – вересні 2024 року до 2930 (4,3 %) у січні – вересні 2025 року). Натомість в 2,7 раза (з 17,208 тис. (8,7 %) у січні – вересні 2024 року до 6492 (9,5 %) у січні – вересні 2025 року) зменшилася кількість звернень з питань Збройних Сил України, їх реформування, переходу до професійної армії.
Непоодинокими були питання щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації – 9741 (14,3 %), проходження військової служби – 4172 (6,1 %).
Не залишалася поза увагою громадян і діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України – 53,783 тис. (8,4 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 1,5 раза більше, ніж у січні – вересні 2024 року. Більшість з них – 29,770 тис. (55,4 % загальної кількості питань щодо діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України) – стосувалися питань діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні, його органів, народних депутатів України, реалізації Верховною Радою України законодавчої функції, зокрема в умовах воєнного стану.
У 1,8 раза збільшилася кількість відгуків щодо діяльності Кабінету Міністрів України та його членів (з 6380 (18,1 %) у січні – вересні 2024 року до 11439 (21,3 %) у січні – вересні 2025 року), в 3,6 раза – щодо суспільно-політичних подій в країні та за кордоном (з 1524 (4,3 %) %) у січні – вересні 2024 року до 5449 (10,1 %) у січні – вересні 2025 року), в 8,1 раза – щодо діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (з 669 (1,9 %) у січні – вересні 2024 року до 5421 (10,1 %) у січні – вересні 2025 року).
Завдяки надходженню численних звернень з пропозиціями щодо аграрного законодавства у пошті парламенту збільшилася кількість питань аграрної політики і земельних відносин – 26,792 тис. (4,2 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 3,5 раза (+19,204 тис.) більше, ніж у січні – вересні 2024 року.
Здебільшого порушувалися питання про внесення змін до законодавства – 24,984 тис. (93,3 % загальної кількості питань аграрного спрямування, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), кількість яких порівняно з січнем – вереснем 2024 року зросла у 7,6 раза (+21,712 тис.).
Громадяни висловлювалися на підтримку таких законопроектів:
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та членів сімей загиблих (безвісно відсутніх, померлих) Захисників і Захисниць України при веденні особистого селянського чи фермерського господарства та здійсненні підприємницької діяльності (реєстр. № 13376);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо приведення регулювання у сфері ветеринарної медицини та у сфері благополуччя тварин у відповідність до актів права Європейського Союзу (реєстр. № 12285-1).
Дописувачі обговорювали та вносили пропозиції до таких законопроектів:
проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення (реєстр. № 13203);
проект Закону України про стимулювання економічного розвитку галузі рибного господарства (реєстр. №12384);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо приведення регулювання у сфері ветеринарної медицини та у сфері благополуччя тварин у відповідність до актів права Європейського Союзу (реєстр. № 12285-д);
проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо приведення регулювання у сфері ветеринарної медицини у відповідність до актів права Європейського Союзу (реєстр. № 12285);
проект Закону України про захист вод від забруднення, спричиненого нітратами із сільськогосподарських джерел (реєстр. № 11486);
проект Закону України про розвиток галузі бджільництва, охорону, захист та збереження бджіл (реєстр. № 5274-д).
Надходили звернення щодо недоцільності ухвалення проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки виробників сільськогосподарської продукції (реєстр. 13312).
У зверненнях до Верховної Ради України також порушувалися питання фінансової, податкової та митної політики – 23,703 тис. (3,7 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), діяльності центральних органів виконавчої влади – 22,579 тис. (3,5 %), освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності – 22,295 тис. (3,5 %), охорони здоров'я – 21,768 (3,4 %), житлової політики – 18,253 тис. (2,9 %), державного будівництва, адміністративно-територіального устрою – 16,518 тис. (2,6 %) тощо.
Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.
Управління з питань звернень громадян
Апарату Верховної Ради України