company logo




01 лютого 2022, 17:30

Довідка про звернення громадян до Верховної Ради України та органів місцевого самоврядування у 2012 році

 

У 2012 році до Верховної Ради України надійшло 86,2 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян. Із них у комітетах Верховної Ради України та Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з питань приватизації розглянуто майже 18,5 тис. звернень, у тому числі найбільше в комітетах: з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією (3,4 тис.), з питань правосуддя (2,9 тис.), з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин (1,8 тис.), у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів (1,7 тис.), з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності (1,5 тис.), з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики і з питань свободи слова та інформації (по 1,1 тис.).

Упродовж звітного періоду депутатськими фракціями (групою) у Верховній Раді України розглянуто понад 6,1 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян. Із них 2,4 тис. надійшло до депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України, 1,8 тис. – до депутатської фракції Партії регіонів у Верховній Раді України, 871 – до депутатської групи “Реформи заради майбутнього” у Верховній Раді України, 414 – до депутатської фракції Народної партії у Верховній Раді України, 379 – до депутатської фракції “Блок Юлії Тимошенко – “Батьківщина” у Верховній Раді України.

Протягом 2012 року майже 2,4 тис. осіб звернулися безпосередньо до керівництва Верховної Ради України.

У структурних підрозділах Апарату Верховної Ради України опрацьовано понад 61,5 тис. пропозицій, заяв і скарг, з них 57,7 тис., або 93,7 відсотка, – у Відділі з питань звернень громадян.

У 2012 році на особистому прийомі у Верховній Раді України відвідувачі подали 10838 пропозицій, заяв і скарг. Із них комітетами Верховної Ради України було прийнято 2583 звернення, депутатськими фракціями (групою) у Верховній Раді України – 1200, Відділом з питань звернень громадян – 6441, іншими структурними підрозділами – 497.

Відповідно до Розпорядження Голови Верховної Ради України №224 від 6 лютого 2008 року “Про Порядок організації та проведення особистого прийому громадян у Верховній Раді України” під час роботи десятої та одинадцятої сесій Верховної Ради України шостого скликання працівниками Відділу з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України було організаційно забезпечено проведення 65 особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України головами, першими заступниками, заступниками голів парламентських комітетів та депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України. Усього на особистому прийомі побували 696 осіб, від яких було отримано 765 звернень, у тому числі 661 письмове та 104 усних.

У 2012 році відвідувачі найчастіше зверталися до голів, заступників та членів комітетів Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності – 57 осіб, з питань правосуддя – 44, у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів – 42, з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією – 39, з питань охорони здоров’я – 36 осіб, з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики, з питань державного будівництва та місцевого самоврядування по 29 осіб, з питань національної безпеки і оборони – 24, з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин – 21, з питань правової політики – 12 осіб.

Серед представників депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України найбільше громадян прийняли заступники голови депутатської фракції Партії регіонів у Верховній Раді України Мироненко М.І., Самофалов Г.Г. та народні депутати України Євтухов В.І., Келестин В.В., Маньковський Г.В., Мельник С.А., Скубенко В.П., Баранов-Мохорт С.М., Воропаєв Ю.М., Романюк М.П. – 125 відвідувачів, члени депутатської фракції “Блок Юлії Тимошенко – “Батьківщина” у Верховній Раді України народні депутати України Таран В.В., Болюра А.В., Гудима О.М., Тищенко О.І. – 42 відвідувачі, члени депутатської фракції Блоку “Наша Україна – Народна Самооборона” у Верховній Раді України народні депутати України Парубій А.В., Лук’янова К.Є., Ляпіна К.С. – 26 відвідувачів, члени депутатської фракції Народної партії у Верховній Раді України Герасимчук В.В., Павленко С.Г., Ремез В.В. – 26 відвідувачів, голова депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України Симоненко П.М. та перший заступник голови депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України Матвєєв В.Г. – 25 відвідувачів.

Згідно з наданими секретаріатами депутатських фракцій у Верховній Раді України статистичними даними протягом 2012 року у виборчих округах до народних депутатів України шостого скликання, їхніх помічників-консультантів звернулися 520,4 тис. виборців, що на 123,3 тис. осіб більше, ніж у 2011 році. Це повязано з проведенням парламентських виборів та активною роботою кандидатів у народні депутати України з виборцями в округах. Ними розглянуто 147,8 тис. письмових звернень, проведено 41,6 тис. особистих прийомів та 44,4 тис. зустрічей з виборцями.

Упродовж 2012 року до місцевих рад, їх виконавчих органів звернулися понад 3,3 млн громадян, у тому числі на особистому прийомі побували 1,8 млн осіб. За цей період у регіонах одержано 118 тис. колективних звернень, які підписали понад 1,5 млн осіб. Загалом у минулому році у зверненнях громадян до органів місцевого самоврядування порушено майже 4,0 млн питань.

Найбільшу кількість звернень (із розрахунку на 100 тис. населення) розглянуто у Львівській (24,6 тис.), Київській (16 тис.), Чернівецькій (14,4 тис.), Житомирській (14,3 тис.), Волинській (11,4 тис.), Хмельницькій (10,8 тис.), Тернопільській (10,6 тис.), Закарпатській (10,4 тис.) та Чернігівській (9,2 тис.) областях. У середньому цей показник по Україні становить 7,3 тисячі.

Аналіз статистичної звітності в розрізі регіонів свідчить, що минулого року найбільше пропозицій, заяв і скарг громадян до Верховної Ради України надійшло з м. Києва – 10,9 тис. (12,2 відсотка від загальної кількості звернень), Дніпропетровської – 9,5 тис. (7,6 відсотка), Київської – 5,1 тис. (5,9 відсотка), Донецької – 4,7 тис. (5,4 відсотка), Сумської – 3,9 тис. (4,6 відсотка), Житомирської – 3,9 тис. (4,6 відсотка) та Луганської – 3,6 тис. (4,1 відсотка) областей. Найменше з Чернівецької – 1011 (1,2 відсотка), Тернопільської – 1020 (1,2 відсотка), Івано-Франківської – 1116 (1,3 відсотка), Закарпатської – 1337 (1,6 відсотка), Кіровоградської – 1345 (1,6 відсотка), Миколаївської – 1655 (1,9 відсотка), Черкаської – 1769 (2,1 відсотка) областей та м. Севастополя – 1868 (2,2 відсотка).

Серед авторів звернень, які у листах зазначили свій соціальний стан, переважали заяви і скарги від пенсіонерів – 22,6 тис., підприємців – 2,9 тис., безробітних – 1,3 тис., осіб, які позбавлені волі, – 873, працівників бюджетної сфери – 531, робітників – 269, служителів релігійних організацій – 228, державних службовців – 182, селян – 170, військовослужбовців – 143, учнів і студентів – 85. Із загальної кількості громадян за захистом і допомогою до Верховної Ради України упродовж 2012 року звернулися 4,7 тис. інвалідів I-III груп, 2,4 тис. – дітей війни, 1,9 тис. – ветеранів праці, 1,4 тис. – учасників війни, 902 – інваліди Великої Вітчизняної війни, 897 – інвалідів війни, 501 – учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, 464 – учасники бойових дій, 434 – багатодітні сім’ї, 295 – осіб, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, 242 – одинокі матері, 129 – матерів-героїнь, 44 – дитини-інваліда, 14 – Героїв України, п’ять – Героїв Радянського Союзу, чотири – Герої Соціалістичної Праці та понад 71,8 тис. громадян, які не зазначили свій соціальний статус.

Ґрунтовний аналіз пропозицій, заяв і скарг громадян до Верховної Ради України засвідчив, що на їх кількості, змісті та характері позначилися економічні, політичні й соціальні процеси, які відбувалися в державі протягом минулого року. Насамперед громадян турбує незадовільний стан боротьби з корупцією, який, на їхню думку, негативно позначається на функціонуванні органів прокуратури, міліції та суду. Дописувачі також переймаються наслідками впливу на вітчизняну економіку глобальної кризи, особливо у фінансовій і податковій сферах. Нерозв’язаними, на думку авторів звернень, залишаються питання підвищення соціальних стандартів і загального поліпшення якості життя українських громадян, а успішність внутрішніх перетворень, вважають вони, залежатиме від здатності усіх гілок влади до конструктивної роботи.

У 2012 році у зверненнях громадян, які надійшли до Верховної Ради України було порушено майже 87 тис. питань. Порівняно з 2011 роком тематична структура пропозицій, заяв і скарг залишилася незмінною. Продовжує зростати частка звернень з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, їх складова минулого року помітно зросла і становила 39,2 відсотка від загальної кількості питань, порушених у пропозиціях, заявах і скаргах громадян надісланих на адресу Верховної Ради України. 15,2 відсотка парламентської кореспонденції становлять питання фінансової, податкової та митної політики, 12,2 – соціального захисту, 4,8 – діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України.

Заяви та скарги, в яких порушуються питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, уже котрий рік поспіль продовжують займати перше місце в пошті парламенту. У 2012 році їх надійшло усього 34,1 тис., що свідчить про гостроту проблем у цій сфері. З них 22,9 тис. (+1,6 тис.) розглянуто у Відділі з питань звернень громадян, 9,3 тис. у парламентських комітетах, 1,4 тис. – у депутатських фракціях (групі) у Верховній Раді України.

У зверненнях громадян з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян чільне місце займають скарги на дії працівників органів прокуратури, кількість яких лише у Відділі з питань звернень громадян у минулому році зросла вдвоє порівняно з 2011 роком і становила 6,1 тис., або 26,6 відсотка.

Найчастіше громадяни скаржилися на зловживання окремими співробітниками органів прокуратури своїм службовим становищем, дорікали за формальний розгляд звернень, вбачали у їхніх діях ознаки корупції.

Як і в 2011 році значна частина звернень з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян стосувалася діяльності суддів, неправомірності судових рішень та вироків, тяганини в судах та питань призначення суддів. Упродовж 2012 року в Комітеті Верховної Ради України з питань правосуддя розглянуто 2,6 тис. таких звернень, у Комітеті Верховної Ради України з питань правової політики – 466. Працівниками Відділу з питань звернень громадян було опрацьовано майже 4,0 тис. заяв і скарг на судову тематику. У переважній більшості звернень громадяни висловлювали невдоволення рівнем фаховості окремих суддів, оскаржували їхні дії при розгляді справ, дорікали за невчасне направлення справ до вищої судової інстанції та невидачу копій рішень суду – 1,9 тис. звернень (47,1 відсотка від загальної кількості питань на судову тематику), оскаржували судові рішення та вироки – 1,6 тис. (41,2 відсотка), тяганину при розгляді справ – 418 (10,5 відсотка), а також висловлювали свої міркування з питань призначення суддів – 47 (1,2 відсотка).

Значною залишається кількість скарг громадян до Верховної Ради України на дії співробітників міліції, ДАІ. Насамперед їм дорікають за порушення процесуального законодавства, незаконні методи проведення слідства, застосування заходів фізичного впливу з метою отримання зізнання у скоєнні злочинів, неправомірне адміністративне затримання або арешт тощо. Лише до Відділу з питань звернень громадян у минулому році надійшло 3,1 тис. заяв і скарг такого змісту. Комітетами Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією та з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності опрацьовано відповідно 2,5 тис. (+222) та 1,3 тис. (+163) таких скарг.

Бурхливу реакцію громадськості викликало обговорення на сесії Верховної Ради України проектів законів України “Про Єдиний державний демографічний реєстр” та “Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні”. На думку переважної більшості дописувачів, їх ухвалення призведе до порушення прав і свобод громадян, у зв’язку з чим лунали вимоги про зняття їх з розгляду Верховною Радою України. За звітний період лише до Відділу з питань звернень громадян надійшло майже 3,0 тис. листів такого змісту, до Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин – 1,3 тис.

Упродовж 2012 року до Верховної Ради України надійшло 13,2 тис. звернень з питань фінансової, податкової та митної політики. Незважаючи на суттєве зменшення кореспонденції на дану тематику, їх частка в загальній кількості звернень до парламенту залишається значною і становить 15,2 відсотка. Відповідно до статистичних даних 1039 (+622) пропозицій та заяв з питань фінансової, податкової та митної політики було опрацьовано в Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики, 619 (+466) – у депутатській фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України, 97 (-70) – у депутатській фракції Партії регіонів у Верховній Раді України. Працівниками Відділу з питань звернень громадян розглянуто 10,8 тис. листів такого змісту, що становить 18,4 відсотка від усієї кореспонденції підрозділу.

Аналіз змісту листів на фінансову тематику свідчить, що у зверненнях громадян актуальними залишаються питання внесення змін до чинного податкового законодавства з метою знищення персональних даних, які, на думку авторів, були незаконно зібрані та зберігаються в державних електронних інформаційних системах і базах даних, а також збереження права на раніше встановлені форми ведення обліку громадян – платників податків. Кореспонденція подібного змісту становить близько 85,3 відсотка від усіх звернень, що надійшли на адресу Верховної Ради України з питань фінансової, податкової та митної політики.

Статистичний аналіз засвідчив про існування сталої тенденції до зменшення кількості скарг на діяльність окремих державних та комерційних фінансових установ, які всупереч укладеним угодам та чинному законодавству відмовляють клієнтам у поверненні їхніх депозитів. Так, у Відділі з питань звернень громадян за звітний період розглянуто 654 таких звернень, тоді як у 2011 році – 932, у 2010 – 1,3 тис., а у 2009 – 2,5 тис. Зазвичай це заяви і скарги постраждалих вкладників фінансових установ, з-поміж яких своєю чисельністю вирізняються звернення членів кредитних спілок, які, використавши усі можливі засоби повернення своїх внесків, розраховують на підтримку держави у вирішенні цього вкрай актуального питання.

Не втрачають своєї актуальності скарги на невиплату компенсації втрат грошових заощаджень громадян, поміщених в установи Ощадного банку СРСР, хоча за свідченням статистичних даних їх кількість зменшилася вдвоє порівняно з 2011 роком. Основною категорією дописувачів, яка звертається до парламенту щодо сприяння у виплаті заощаджень є пенсіонери, які потребують коштів на лікування, оплату житлово-комунальних послуг тощо.

Аналіз статистичних даних засвідчив деяке зменшення порівняно з 2011 роком звернень громадян з питань соціального захисту: з 16 відсотків у 2011 році до 12,2 відсотка у 2012 році. У Відділі з питань звернень громадян розглянуто 6,4 тис. листів з даної тематики, комітетах Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів – 1,2 тис., з питань соціальної політики та праці – 112, депутатській фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України – 448, депутатській фракції Партії регіонів у Верховній Раді України – 333, депутатській групі “Реформи заради майбутнього” у Верховній Раді України – 292 листи.

У листах на соціальну тематику дописувачі наголошували на неефективності діючої системи соціального захисту населення, нагальній необхідності підвищення розмірів основних соціальних стандартів і гарантій.

До керівництва парламенту, народних депутатів України продовжують надходити звернення з проханнями про допомогу, переважно від найвразливіших верств населення: інвалідів, одиноких матерів, багатодітних сімей тощо. У своїх листах громадяни зазвичай порушують питання про надання матеріальної допомоги на проведення оперативного лікування, придбання ліків, навчання дітей, ремонт житла, газифікацію оселі тощо. Упродовж 2012 року лише працівниками Відділу з питань звернень громадян було розглянуто майже 1,5 тис. таких заяв.

Аналіз статистичних даних засвідчив, що кількість звернень громадян з питань діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України порівняно з 2011 роком залишилася практично незмінною. Упродовж 2012 року до Верховної Ради України надійшло 4,1 тис. (-235) листів на дану тематику. У Відділі з питань звернень громадян їх опрацьовано 2,7 тис. звернень, у парламентських комітетах – 482, депутатських фракціях (групі) – 402.

Листи дописувачів з пропозиціями про вдосконалення роботи єдиного законодавчого органу держави становлять майже 46 відсотків звернень на зазначену тему розглянутих Відділом з питань звернень громадян.

У звітному періоді активна позиція дописувачів, викликана розглядом Верховною Радою України ряду законопроектів, стала причиною збільшення кількості звернень до парламенту з питань сім’ї, дітей, молоді, гендерної рівності, фізичної культури і спорту – 2,8 тис. (+1,9 тис.) звернень. Так, збільшення відбулося насамперед завдяки численним зверненням дописувачів з вимогою до Верховної Ради України терміново внести зміни до деяких законодавчих актів щодо захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір та недопустити внесення змін до Закону України “Про захист суспільної моралі” (щодо державного нагляду), який, на думку авторів, не сприятиме моральному здоров’ю нації. У Відділі з питань звернень громадян було опрацьовано 1,3 тис. таких звернень, у Комітеті Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації – 873, депутатських фракціях (групі) Верховної Ради України – 116.

Упродовж 2012 року до парламенту надійшло 2,7 тис. заяв і скарг з питань охорони здоров’я, по 2,5 тис. – з питань комунального господарства і житлової політики. У зверненнях на тему охорони здоров’я мова йшла переважно про надання неналежної медичної допомоги, зловживання під час встановлення групи інвалідності, неналежне пільгове забезпечення лікарськими засобами і виробами медичного призначення. У Комітеті Верховної Ради України з питань охорони здоров’я опрацьовано 387 звернень подібного змісту, у депутатській фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України – 87, у депутатській групі “Реформи заради майбутнього” у Верховній Раді України – 66, у депутатській фракції Пратії регіонів у Верховній Раді України – 59.

У пошті Верховної Ради України залишаються актуальними й питання комунального господарства. У 2012 році їх питома вага становила 2,9 відсотка від загальної кількості парламентської кореспонденції. Майже 1,7 тис. таких листів було опрацьовано у Відділі з питань звернень громадян, 404 – у комітетах Верховної Ради України, 326 – в депутатських фракціях (групі) у Верховній Раді України. У більшості звернень висловлюються зауваження та вимоги до роботи житлово-комунальних підприємств, передусім до якості їхніх послуг, загострюється увага на зношеності житлового фонду, непрозорості формування тарифів на житлово-комунальні послуги.

Через незадовільний стан у житловому будівництві, недостатній рівень доходів значної частини населення не зменшується кількість звернень до парламенту з питань житлової політики. Із загальної кількості листів на житлову тематику 490 розглянуто в комітетах Верховної Ради України, 241 – у депутатських фракціях (групі) у Верховній Раді України. Працівниками Відділу з питань звернень громадян опрацьовано майже 1,7 тис. листів такого змісту. Переважна більшість дописувачів скаржаться на зловживання посадових осіб, відповідальних за черговість надання житла, тривалу затримку з поліпшенням житлових умов, відсутність фінансових можливостей самостійно вирішити житлове питання.

Недостатній рівень оплати праці, неефективна система зайнятості населення – головні чинники, які породжують звернення громадян до парламенту з питань праці й заробітної плати. Упродовж звітного періоду надійшло майже 2,2 тис. таких листів, з них 1,3 тис. розглянуто у Відділі з питань звернень громадян, 329 – у парламентських комітетах 190 – у депутатських фракціях (групі) у Верховній Раді України. За своїм змістом у них переважають скарги на невиплату заборгованості із заробітної плати, відпускних, розрахунку при звільненні, звернення з питань працевлаштування, звільнення, поновлення на роботі.

Аналіз парламентської кореспонденції засвідчив незначне зменшення кількості звернень громадян з питань аграрної політики і земельних відносин. Так, упродовж 2012 року до парламенту надійшло 2,1 тис. листів з цієї тематики, що на 233 звернення менше, ніж у 2011 році. З їх числа 202 звернення було опрацьовано в Комітеті Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, 80 – у депутатській фракції Партії регіонів у Верховній Раді України, 70 – у депутатській фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України. Переважна більшість листів стосувалася тяганини або безпідставної відмови у виділенні земельних ділянок, оформленні правовстановлюючих документів.

У пошті парламенту залишаються актуальними звернення з питань діяльності органів місцевого самоврядування – 2,3 тис., економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва, освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності, діяльності об’єднань громадян, релігії та міжконфесійних відносин – по 1,2 відсотка від загальної кількості парламентської кореспонденції; обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 0,8 відсотка; діяльності місцевих органів виконавчої влади – 0,7 відсотка.

Усі пропозиції, заяви і скарги громадян до Верховної Ради України розглядалися згідно з чинним законодавством. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, зареєстрованих Верховною Радою України, вивчалися та узагальнювалися в комітетах Верховної Ради України. Листи, у яких порушувалися питання, що не належали до повноважень Верховної Ради України, надсилалися для вирішення по суті органам виконавчої влади, місцевого самоврядування, органам прокуратури та суду. Аналітичні матеріали доповідалися керівництву Верховної Ради України, передавалися до парламентських комітетів, депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України та народним депутатам України для використання в законотворчій роботі.

 

Відділ з питань звернень громадян
Апарату Верховної Ради України

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Додані матеріали