company logo




01 лютого 2022, 17:31

Довідка про звернення громадян до Верховної Ради України та органів місцевого самоврядування у 2014 році


 

У 2014 році до Верховної Ради України надійшло 65 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 25,5 тис. менше, ніж у 2013 році. Таке суттєве зменшення обсягів поштових надходжень пов’язане насамперед із ситуацією в Автономній Республіці Крим та м. Севастополь, з проведенням антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей, що утруднило поштовий зв’язок та призвело до скорочення обсягів поштових надходжень із зазначених вище регіонів нашої держави.

За звітний період на адресу Верховної Ради України надійшло 7,9 тис. колективних звернень, які підписали 115,3 тис. осіб.

Минулого року в комітетах Верховної Ради України та Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з питань приватизації розглянуто майже 14,7 тис. звернень, депутатськими фракціями (групами) у Верховній Раді України сьомого та восьмого скликань – майже 4,5 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян.

У 2014 року 725 осіб звернулися безпосередньо до керівництва Верховної Ради України.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 45,8 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, з них працівниками Відділу з питань звернень громадян опрацьовано 44,5 тис.

Протягом 2014 року на особистому прийомі у Верховній Раді України відвідувачі подали 12,5 тис. пропозицій, заяв і скарг. Із них комітетами Верховної Ради України було опрацьовано 3,0 тис. звернень, депутатськими фракціями (групами) у Верховній Раді України – 1,3 тис., Відділом з питань звернень громадян – 7,9 тис., іншими структурними підрозділами – 318.

Під час роботи четвертої та пятої сесій Верховної Ради України сьомого скликання Відділом з питань звернень громадян було організаційно забезпечено проведення 51 особистого прийому громадян головами, першими заступниками, заступниками, секретарями та членами парламентських комітетів, а також головами, першими заступниками, заступниками та уповноваженими представниками депутатських фракцій у Верховній Раді України. У 2014 році на особистих прийомах у голів комітетів Верховної Ради України та голів депутатських фракцій у Верховній Раді України побували 696 осіб, від яких було отримано 778 звернень, у тому числі 709 письмових та 69 усних. Усього у листах було порушено 786 актуальних питань.

За статистичними даними, наданими секретаріатами депутатських фракцій у Верховній Раді України протягом 2014 року у виборчих округах до народних депутатів України сьомого та восьмого скликань, їх помічників-консультантів звернулися 306,2 тис. виборців, розглянуто 117,5 тис. письмових звернень, проведено 19,3 тис. особистих прийомів та 23,2 тис. зустрічей з виборцями.

Упродовж 2014 року до місцевих рад, їх виконавчих органів звернулися понад 2,6 млн громадян, у тому числі на особистому прийомі побували 1,5 млн осіб. За цей період у регіонах одержано 73,7 тис. колективних звернень, підписаних майже 1,0 млн осіб. Загалом минулого року у зверненнях громадян до органів місцевого самоврядування порушено 2,7 млн питань.

Найбільшу кількість звернень (з розрахунку на 100 тис. населення) розглянуто у Львівській (22,4 тис.), Київській (13,6 тис.), Житомирській (12,3 тис.), Чернівецькій (12,1 тис.), Закарпатській (9,5 тис.), Тернопільській (9,0 тис.), Волинській (8,5 тис.), Чернігівській (7,9 тис.), Рівненській (7,8 тис.), Хмельницькій (7,8 тис.) та Івано-Франківській (7,6 тис.) областях. У середньому цей показник по Україні становить 5,6 тис.

Аналіз статистичної звітності в розрізі регіонів свідчить, що минулого року найбільше пропозицій, заяв і скарг громадян до Верховної Ради України надійшло з м. Києва – 15,3 тис. (23,5 відсотка загальної кількості звернень), Київської – 4,9 тис. (7,5 відсотка), Львівської – 4,6 тис. (7,1 відсотка), Одеської – 3,9 тис. (6,1 відсотка), Харківської – 3,8 тис. (5,9 відсотка), Дніпропетровської – 3,7 тис. (5,7 відсотка) областей. Найменше з Чернівецької – 609 (0,9 відсотка), Волинської – 766 (1,2 відсотка), Рівненської – 757 (1,2 відсотка), Сумської – 893 (1,4 відсотка), Кіровоградської – 918 (1,4 відсотка), Хмельницької – 1021 (1,6 відсотка), Херсонської – 1088 (1,7 відсотка) областей.

Серед авторів звернень, які у листах зазначили свій соціальний статус, переважали заяви і скарги від пенсіонерів – 15 тис., осіб, які позбавлені волі; осіб, воля яких обмежена – 2,8 тис., працівників бюджетної сфери – 2,5 тис., підприємців – 1,9 тис., безробітних – 1,7 тис., учнів і студентів – 485, державних службовців – 226, робітників – 108, військовослужбовців – 58, селян – 47, служителів релігійної організації – 45. Із загальної кількості громадян за захистом і допомогою до Верховної Ради України упродовж 2014 року звернулися 3,1 тис. інвалідів I-III груп, 1,5 тис. – дітей війни, 1,2 тис. – ветеранів праці, 851 – інвалід війни, 703 – особи, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, 472 – інваліди Великої Вітчизняної війни, 415 – дітей-інвалідів, 320 – багатодітних сімей, 295 – учасників війни, 264 – учасники бойових дій, 250 – учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, 119 – матерів-героїнь, 108 – одиноких матерів, 27 – Героїв України, 15 – Героїв Соціалістичної Праці, чотири Герої Радянського Союзу та понад 55,4 тис. громадян, які не зазначили свого соціального статусу.

У 2014 році у зверненнях громадян, що надійшли до Верховної Ради України, було порушено 66,1 тис. питань, з яких 43,5 відсотка становлять звернення щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, 9,9 відсотка – соціального захисту, 9,7 відсотка – діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України, 6,2 відсотка – фінансової, податкової та митної політики, 5,5 відсотка – праці і заробітної плати, по 3,0 відсотка – питання житлово-комунального господарства та освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності, 2,6 відсотка – житлової політики, 2,5 відсотка – охорони здоров’я.

У звітному періоді до Верховної Ради України надійшло 28,8 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян. Серед звернень громадян на правоохоронну тематику, що надійшли до Верховної Ради України упродовж 2014 року, значну кількість становлять скарги на дії працівників прокуратури. Більшість дописувачів турбує неналежне виконання своїх функцій окремими прокурорами, їх ухиляння від винесення процесуальних рішень, зловживання службовим становищем, формальний підхід до розгляду повідомлень і заяв громадян про злочин. У 2014 році розглянуто майже 3,0 тис. таких звернень. Дещо збільшилася кількість скарг на винесені судові рішення і вироки, тяганину в судах. У більшості з них мова йде про неправильне, на думку авторів, застосування судами норм матеріального і процесуального права, неповне з’ясування фактичних обставин справи, ненадання належної оцінки доказам і поясненням сторін та тривалу, нічим не обґрунтовану, тяганину з розглядом справ. Непоодинокими є скарги на незаконні методи ведення слідства, тяганину зі слідством. У 2014 році надійшло 2,1 тис. скарг на неправомірність рішень працівників слідчих органів, неналежне проведення необхідних слідчих (розшукових) дій, зволікання і перешкоджання об’єктивному та неупередженому досудовому розслідуванню.

Усього за звітний період до парламенту надійшло 6,5 тис. листів з питань соціального захисту. У зверненнях йдеться про сприяння в наданні матеріальної допомоги на проведення оперативного лікування, придбання ліків, навчання дітей, ремонт житла тощо. Усе частіше від дописувачів зі сходу нашої країни, особливо з місць, де проводиться активна фаза антитерористичної операції, лунають прохання про допомогу в розв’язанні їхніх соціально-побутових проблем та матеріальну підтримку. Не залишаються поза увагою дописувачів і питання пенсійного забезпечення. За статистичними даними, четверта частина звернень до парламенту на соціальну тематику стосується призначення, перерахунку та виплати трудової, соціальної пенсій.

До Верховної Ради України минулого року надійшло 6,4 тис. відгуків та пропозицій з питань діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України. Третина з них стосувалася роботи Верховної Ради України як єдиного органу законодавчої влади в державі. Минулорічні події в центрі м. Києва, ситуація, що склалася в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, події на сході країни викликали бурхливу реакцію серед громадян, що сприяло збільшенню поштових надходжень до парламенту щодо суспільно-політичних подій у країні та за кордоном. Упродовж 2014 року надійшло 1,5 тис. листів такого змісту, що на 693 звернення більше, ніж у 2013 році.

Упродовж звітного періоду до Верховної Ради України надійшло 4,1 тис. (+940) листів на фінансову тематику. Основна маса авторів звернень наполягає на реструктуризації валютних іпотечних кредитів, шляхом переведення їх з іноземної валюти у гривню.

Впродовж останніх років спостерігається тенденція до збільшення заяв і скарг громадян з питань праці і заробітної плати, викликана головним чином складною соціально-економічною ситуацією та подіями на сході країни. Так, у 2012 році звернень на дану тематику отримано 2,2 тис., у 2013 році – 3,2 тис., у 2014 році – 3,6 тис. У них мова йде переважно про низький рівень заробітних плат, непроведення розрахунку при звільненні, сприяння у працевлаштуванні, поновленні на роботі.

У звітному періоді до Верховної Ради України надійшло майже 2,0 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян з питань комунального господарства. Найчисельнішими залишаються скарги на дії і бездіяльність працівників комунальних служб та житлово-експлуатаційних організацій. Їхня кількість становить понад 47 відсотків від усіх звернень на комунальну тематику.

Головною причиною збільшення звернень до Верховної Ради України з питань освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності стало надходження наприкінці 2014 року значної кількості звернень профспілкових організацій працівників освітніх закладів з проханням не допустити схвалення парламентом розробленого Міністерством фінансів України законопроекту “Про удосконалення норм законів з метою забезпечення фінансово-економічної стабілізації в Україні”, яким передбачалося внесення змін і доповнень до Закону України “Про освіту” в частині фінансового забезпечення працівників освітньої галузі. Упродовж 2014 року до Верховної Ради України надійшло 1970 (+873) таких листів.

Непоодинокими у парламентській кореспонденції залишаються звернення з питань житлової політики. Так, упродовж 2014 року до Верховної Ради України надійшло 1,7 тис. заяв і скарг громадян на цю тематику. Їх змістовний аналіз свідчить, що до звернень громадян щодо забезпечення реалізації конституційного права на житло, які становлять 52 відсотки кореспонденції Верховної Ради України з житлової тематики, додалися листи учасників АТО та членів їхніх сімей з проханням сприяти вирішенню житлового питання.

За статистичними даними, упродовж 2014 року до Верховної Ради України надійшло 1,6 тис. звернень з питань охорони здоров’я. Кожне четверте звернення на цю тему – це листи щодо діяльності лікувально-профілактичних закладів. У першу чергу дописувачі наголошують на недопущенні закриття відомчих медичних установ та закладів охорони здоровя у сільській місцевості.

До Верховної Ради України також продовжують надходити звернення з питань аграрної політики і земельних відносин – 1261; обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 1233; діяльності об’єднань громадян, релігії та міжконфесійних відносин – 1057; економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва – 1037 звернень тощо.

Усі пропозиції, заяви і скарги громадян до Верховної Ради України розглядалися відповідно до чинного законодавства. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, зареєстрованих Верховною Радою України, вивчалися та узагальнювалися в комітетах Верховної Ради України. Листи, в яких порушувалися питання, що не належали до повноважень Верховної Ради України, надсилалися для вирішення по суті органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, органам прокуратури та суду. Аналітичні матеріали доповідалися керівництву Верховної Ради України, передавалися до парламентських комітетів, депутатських фракцій у Верховній Раді України та народним депутатам України для використання в законотворчій роботі.

 

Відділ з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України
Додані матеріали