company logo




15 липня 2022, 12:03

Про звернення громадян до Верховної Ради України у січні - червні 2022 року

 

У січні – червні 2022 року до Верховної Ради України надійшло 231,898 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 54,583 тис. (у 1,3 раза) більше, ніж у січні – червні 2021 року.

Комітетами Верховної Ради України опрацьовано 4623 звернення, депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України – 2487.

До керівництва парламенту звернулися 472 особи, з них 216 – до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.

Народним депутатам України направлено 100,684 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що у 1,8 раза більше, ніж у січні – червні 2021 року.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 124,104 тис. звернень громадян, з яких 123,044 тис. (більше 99 %) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян.

Порівняно з січнем – червнем 2021 року на 4180 зменшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України – 15,500 тис., що містять понад 2,5 млн підписів, переважно вірян Української православної церкви щодо окремих аспектів охорони здоров’я.

Збереглася тенденція до подальшого збільшення у пошті парламенту кількості та питомої ваги пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку, – 172,895 тис. (74,6 % загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України), тоді як у січні – червні 2021 року – 87,332 тис. (49 %), у січні – червні 2020 року – 25,658 тис. (46 %). Збільшилися й кількість та питома вага звернень, поданих до парламенту засобами телефонного зв’язку, – 3552, що в 1,8 раза більше, ніж у січні – червні 2021 року (з 1 % у січні – червні 2021 року до 1,5 % у січні – червні 2022 року). Водночас зменшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих поштою, – з 85,205 тис. (48 %) у січні – червні 2021 року до 53,550 тис. (23,1 %) у січні – червні 2022 року. Від органів державної влади, інших органів, установ та організацій надійшло 999 пропозицій, заяв і скарг, що у 2,1 раза менше порівняно з січнем – червнем 2021 року. У зв’язку із запровадженням обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, а згодом – із введенням воєнного стану у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.

У системі "Електронні петиції" на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 495 електронних повідомлень, з них 112 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 381 – відхилене. Загалом упродовж першого півріччя 2022 року в системі "Електронні петиції" на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 51,926 тис. громадян.

Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп, до народних депутатів України дев’ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах упродовж січня – червня 2022 року звернулися 83,682 тис. виборців, розглянуто 33,569 тис. письмових звернень, проведено 4860 особистих прийомів та 5969 зустрічей з виборцями.

Аналіз статистичних даних у регіональному розрізі засвідчує істотне зростання, порівняно з першим півріччям 2021 року, кількості звернень з Київської – 28,033 тис. (+18,722 тис.), Черкаської – 18,422 тис. (+11,020 тис.), Полтавської – 18,511 тис. (+9,869 тис.), Одеської – 17,648 тис. (+9,216 тис.), Волинської – 9,385 тис. (+6,995 тис.), Запорізької – 12,134 тис. (+6,587 тис.), Кіровоградської – 6,278 тис. (+2,278 тис.) областей. Водночас істотно зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із Сумської – 2,978 тис. (-6,024 тис.), Дніпропетровської – 8,586 тис. (-3,542 тис.), Рівненської – 1,335 тис. (-2,004 тис.), Донецької – 6,393 тис. (-1,491 тис.), Луганської – 189 (-1,332 тис.), Івано-Франківської – 1,615 тис. (-1,301 тис.), Чернівецької – 183 (-948) областей та м. Києва – 38,189 тис. (-3,637 тис.).

Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали пенсіонери – 40,253 тис., підприємці – 25,049 тис., робітники – 22,431 тис., пенсіонери з числа військовослужбовців – 15,392 тис., працівники бюджетної сфери – 14,045 тис., безробітні – 9124, журналісти – 4124, здобувачі освіти – 3193, селяни – 2745, державні службовці – 1339, військовослужбовці – 974, служителі релігійних організацій – 887. З числа осіб пільгових категорій 29,465 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I-III груп, 17,122 тис. – від учасників бойових дій, 16,436 тис. – від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 15,328 тис. – від учасників АТО/ООС, 12,453 тис. – від учасників війни, 6204 – від дітей, 6173 – від дітей з інвалідністю з дитинства, 4424 – від одиноких матерів, 4421 – від багатодітних сімей, 2659 – від внутрішньо переміщених осіб, 2198 – від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 1633 – від ветеранів праці, 1436 – від ветеранів військової служби.

Упродовж січня – червня 2022 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 507,887 тис. питань, що на 203,940 тис. (у 1,7 раза) більше, ніж у січні – червні 2021 року.

За рахунок надходження до парламенту України масових звернень із запереченнями проти ухвалення законопроектів та пропозиціями щодо напрямів формування та реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я у пошті Верховної Ради України вперше виявилися найактуальнішими питання охорони здоров’я – 169,550 тис. (33,4 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 8,3 раза більше, ніж у січні – червні 2021 року. Переважно порушувалися питання про внесення змін до законодавства – 96,761 тис. та щодо реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я – 63,367 тис., які становлять 94 % загальної кількості питань охорони здоров'я, забезпечення засобами лікування – 2172 (1,3 % загальної кількості питань охорони здоров'я), роботи МСЕК, визначення групи інвалідності – 1868 (1,1 %), роботи лікувально-профілактичних закладів – 1716 (1 %), дій та бездіяльності працівників охорони здоров'я, неналежного ставлення до хворих – 1218 (0,7 %).

Актуальними для громадян залишаються питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 122,811 тис. (24,2 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), хоча їх кількість порівняно з січнем – червнем 2021 року зменшилася на 16,603 тис. Серед питань на правоохоронну тематику найчисленнішими виявилися скарги на дії працівників правоохоронних органів – 24701 (20 % загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України) та скарги на дії слідчих, органів дізнання, тяганину із слідством – 21345 (17 %), кількість яких порівняно з січнем – червнем 2021 року збільшилася відповідно у 2,9 та 2 рази. Продовжували надходити численні звернення з пропозиціями до правоохоронного законодавства – 21,799 тис. (18 % загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), хоча їх кількість порівняно з січнем – червнем 2021 року зменшилася у 3,4 раза. У 2,9 раза збільшилася кількість скарг на неналежне виконання судових рішень (з 2197 у січні – червні 2021 року до 6377 у січні – червні 2022 року), в 1,6 раза – на тяганину в суді (з 3490 у січні – червні 2021 року до 5750 у січні – червні 2022 року), в 1,1 раза – на порушення законодавства про звернення громадян (з 3701 у січні – червні 2021 року до 4262 у січні – червні 2022 року), у 25 разів – на порушення права на інформацію (з 142 у січні – червні 2021 року до 3589 у січні – червні 2022 року), у 2 рази – на діяльність органів юстиції, нотаріату та реєстрації актів цивільного стану (з 1368 у січні – червні 2021 року до 2830 у січні – червні 2022 року). Традиційно актуальними залишалися скарги на дії працівників органів прокуратури – 10 509.

Надходило багато звернень з питань соціальної політики та соціального захисту населення – 43,217 тис. (8,5 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що на 19,014 тис. (в 1,8 раза) більше, ніж у січні – червні 2021 року. Майже кожне сьоме з таких звернень містило прохання про надання матеріальної допомоги – 6816 (16 % загальної кількості питань соціального спрямування), соціальних виплат, субсидій – 6297 (15 %), а також пропозиції до соціального законодавства – 6214 (14 %). У 10 разів збільшилася кількість звернень щодо реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю (з 453 у січні – червні 2021 року до 4673 у січні – червні 2022 року), у 6,9 раза – соціального захисту учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС, внутрішньо переміщених осіб (з 577 у січні – червні 2021 року до 3977 у січні – червні 2022 року), у 2 рази – дій та бездіяльності працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України (з 1875 у січні – червні 2021 року до 3949 у січні – червні 2022 року). Продовжували надходити звернення з питань призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії – 1594.

Не залишалися поза увагою громадян питання діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України – 30,094 тис. (5,9 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 2 рази більше, ніж у січні – червні 2021 року. Значна частина з них (47 %) стосувалися діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні, його органів, народних депутатів України, реалізації Верховною Радою України законодавчої функції, зокрема в умовах воєнного стану.

Упродовж першого півріччя 2022 року у зв'язку із збройною агресією Російської Федерації проти України набули значної актуальності питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 25,721 тис. (5,1 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 6,8 раза більше, ніж у першому півріччі 2021 року. Найчисленнішими серед них були питання щодо формування та реалізації державної політики у сфері національної безпеки – 5674 (22 % загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональ­них відносин, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), державної політики в оборонній сфері – 5023 (20 %), міждержавних відносин України – 4689 (18 %).

У зверненнях до Верховної Ради України продовжували порушуватися питання фінансової, податкової та митної політики – 17 953 (3,5 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), діяльності центральних органів виконавчої влади – 13 778 (2,7 %), діяльності підприємств та установ – 10 694 (2,1 %), комунального господарства – 8292 (1,6 %), державного будівництва, адміністративно-територіального устрою – 8120 (1,6 %), праці і заробітної плати – 7343 (1,4 %), аграрної політики і земельних відносин – 7294 (1,4 %), діяльності органів місцевого самоврядування – 6167 (1,2 %), культури та культурної спадщини, туризму – 3673 (1,1%), економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва – 4965 (1 %) тощо.

Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.

 

 

Управління з питань звернень громадян

Апарату Верховної Ради України